EMILIA BERGMARK

Efter mitt år på Österlenskolan tog jag min BA i Grafisk Design på Gerrit Rietveld Academien i Amsterdam och nu senast har jag tagit min MA i skulptur på Kungliga Konstakademien i Köpenhamn.

Jag gillar objekt och att tänka på hur objekt bär på historier, hur vi använder objekt till att berätta historier. Jag är konstnär och arbetar med installationer i vilka jag kombinerar text, bild, tal, video och objekt till rumsliga miljöer. Just nu arbetar jag med ett projekt med titeln Landskap. Projektet kommer att leda till tre utställningar i Danmark under loppet av sommaren. Verkets protagonister är insekter.

VERKET ‘En jättelik insekt’

Skulpturens titel är tagen ur den första meningen i Franz Kafkas ‘Förvandligen’ en berättelse om handelsresanden Gregor Samsa som en morgon vaknar upp i sin säng förvandlad till en jättelik insekt. Med en svart humor behandlar Kafkas historia omöjligheten att förstå hur en annan varelse upplever världen.

Forskare talar om en sjätte våg av mass-utrotning, en insektsapokalyps. Nya forskningsrapporter konstaterar att insekts-stammen hotas att halveras inom 50 år och att helt utrotas inom 100 år

Här finns utgångspunkterna till verket. Ett möte mellan konst och vetenskap.

Österlenskolan för Konst & Design

Österlenskolan i Simrishamn är en 2-årig eftergymnasial Konst och Kulturutbilning inom YH, för dig som vill skapa dig en framtid inom bild och form.

Regeringsgatan 2 27231 Simrishamn

Email: info@osterlenskolan.com

© Copyright. All Rights Reserved.