15/6-2019 - 17/8–2019

Vernissage lördag 15 juni 2019 kl. 11.15-14.00

Joaquim Varanda

Blown by the wind

Hur ser vi på världen? Hur kan samma objekt eller person tolkas på så olika sätt? Hur vi ser på saker beroende på de intryck vi får? Det som är rött för mig kan vara blått för dig!

Boel Nilsson

Hundra hundar  Delverk

Våra tre hundar av rasen borderterrier har villigt poserat för fotografering. Verket är en hyllning till våra älskade hundar.

Nina Eriksson

Ominosus absurdus

Mitt verk är inspirerat av vår vardagliga förnekelse av det faktum att vi är på väg att förstöra det enda hem vi har.

Theo Jörgensen

Räkan

En restaurangbåt i Simrishamns hamn.

Räkan, har kommit att ingå i en parallell värld.

Johanna Westford

Tillbaka till naturen

Jag ville skapa ett verk som skildrar natur, teknik och det som människan skapat.

Inget av det som framställts av människan kan existera utan naturen.

Alice Olsson

”Allt är hennes fel”

Ett verk i två delar, i två olika tekniker.

Ett utforskande av skuld och skam, undanflykter och självanklagan och åt vilket hållblickar riktas, fingrar pekas.

Om queerhet och nakenhet och om någonting egentligen  någonsin  är någons fel.

Siri Müller

”Identi fikation, tack!”  Delverk

I mina verk har jag utforskat några av de sätt som vi själva och samhället identi fierar oss på. Eftersom ansiktet är det som oftast används för identi fikation i vardagen, har jag valt att inte porträttera det ”nakna” ansiktet utan istället lekt med tanken på vad som händer med vår identitet när ansiktet inte finns med i bilden.

Tove Lindell

InUTi BoCKeN

Kuben representerar det tomrum eller inre lungn som man befinner sig i när man läser en bok. Även någon som har dyslexi kan tycka om att läsa. Det blir lite

spännande. En person med dyslexi kan läsa samma bok flera gånger och boken får olika betydelser varje gång. Eftersom man hoppar över eller tappar vissa bokstäver blir textens innehåll olika varje gång man läser en bok.

Billie Tandberg

Ytlighet  Detalj

Efter lite hjälp har jag kommit till insikten att min konst, lätt sagt, varit ytlig. Den har

rent av inte speglat något, vilket har varit okej, men jag har alltid hatat att rita

samtidigt som jag älskat det. Alltid varit rädd för att det ska vara fult, mesigt eller

pinsamt. Det har alltid skrämt mig att säga för mycket om det som jag själv har gått

igenom eller känt, för att det skulle kunna obehaga någon annan eller få dem att

tycka synd om mig. De tio titlarna på verken är ord jag fått av mina klass-kamrater och lärarare, som jag sedan kopplat till minnen eller associationer. Jag har ett tag velat försöka närma mig min ångest, depression, självskadebeteende mm på ett sätt som varken skulle glori fiera eller göra narr av det...

Här är mitt försök till just det.

Maja Flinck

Manifestation mot passionsångest  Detalj

Sedan barndomen har jag varit rädd för att uttrycka mig om en av sakerna jag tycker mest om  - det "nördiga". Att alltid hålla mina intressen i skymundan och vara rädd för närståendes åsikter om att skapa, berätta historier genom till synes "värdelösa" intressen, har varit något som dragit skam över det jag vill göra mest här i världen. Det har gjort lite för ont i mig lite för länge. Därför går jag utanför min "comfortzone" i detta verk och har gjort en porträttserie av karaktärer jag och nära vänner har skapat i en rollspellskampanj. Detta medium av story-telling har vidgat mina kreativa vyer och tvingat mig ut ur min före detta ångest.

Du är välkommen att ta ett flygblad med texten jag skrivit, kanske för att också ibland påminna dig själv om att ingenting du gör behöver vara "konst nog".

Teo Qvillberg

Konversationerna

En kavalkad av människovarelser, en kakafoni av röster, ett utforskande av aktiva och passiva roller. Karaktärerna samtalar med varandra, sig själva, och med betraktaren, men varje samtal har satts på paus, redo att när som helst starta upp igen.

Amanda Muren Cederstrand

Arbetslinjen

Är du inte längre rädd för monstret är det för att du slutligen blivit det.

Österlenskolan för Konst & Design

Österlenskolan i Simrishamn är en 2-årig eftergymnasial Konst och Kulturutbilning inom YH, för dig som vill skapa dig en framtid inom bild och form.

Regeringsgatan 2 27231 Simrishamn

Email: info@osterlenskolan.com

© Copyright. All Rights Reserved.